صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند؛ اگر چه شـهر سه قلعه درون فاصله 24 کیلومتری غرب شـهرستان سرایـان بـه خاطر قدمت تاریخی و وجود بناهای بـه یـادگار مانده از گذشتگان مـی‌تواند بـه عنوان یک شـهر توریستی و گردشگری معرفی شود اما بـه خاطر آسمان تاریک و شب‌های رویـایی این شـهر کویری نام سه قلعه گره خورده هست با نام ستارگان.

آسمان کویر سه قلعه دارای افق منفی و جزو نقاطی هست که بـه عنوان آسمان 100 درصد تاریک دنیـا مطرح مـی‌شود و این خاصیتی هست که همـه ساله گردشگران و ستاره‌شناسان زیـادی را بـه این سرزمـین مـی‌کشاند، سرایان بهشت منجمان ایران سرزمـینی کـه به بهشت منجمان ایران مشـهور است.

اما رصدگاه سه قلعه درون فاصله 34 کیلومتری شـهر سه قلعه دیشب حال و هوای دیگری داشت.

طبق قرار قبلی قرار بود بـه مناسبت اعیـاد بزرگ شعبانیـه از طرف شورای اسلامـی شـهر و با همکاری ادارات و نـهادهای مختلف جشن بزرگ و خانوادگی ستارگان درون دل کویر برگزار شود.

همـه شرایط به منظور مـیزبانی از علاقه‌مندان بـه کویر و ستاره‌شناسی مـهیـا شده بود، جمعیت از ظهر روز پنجشنبه عازم رصدگاه بودند اما شاید هیچباورش نمـی‌شد کـه آسمان رویـایی کویر مـی‌تواند اندازه جمعیت یک شـهر را کیلومترها بـه دل کویر بکشاند.

وقتی مجری برنامـه آمار جمعیت را براساس سرشماری نیروهای تدارکات چهار هزار نفر اعلام کرد صدای سوت و تشویق حضار از این همـه استقبال شنیدنی بود.

گوشـه و کنار منطقه رصدگاه را کـه نظاره مـی‌کردی زحمات همـه دست‌اندرکاران این برنامـه بزرگ قابل لمس بود، از شترهایی کـه تزئین شده بودند به منظور سواری گردشگران گرفته که تا برپایی چادرهای عشایری، غرفه محصولات محلی، چادرهای امدادی و پزشکی و کمپ اتراق شبانـه کـه چادرهای زیـادی از طرف نیروهای امدادگر هلال احمر درون آن نصب شده بود.

نیروهای نظامـی و انتظامـی نظم خاصی بـه محل برگزاری بخشیده بودند و حضور پرسنل آتش‌نشانی، اورژانس، اداره برق و غیره نوید از برگزاری یک برنامـه منسجم و منظم مـی‌داد.

تانکرهای بزرگ آب‌پاش جهت جلوگیری از گرد و خاک و برهم خوردن نظم مراسم اطراف محوطه و مسیرهای ارتباطی را آب‌پاشی کرده بودند.

بعد از برگزاری مراسم نماز جماعت مغرب و عشاء نوبت بـه برگزاری جشن بزرگ ستارگان رسید، حضور تعدادی از مدیران کل استان و مسئولان استانی، فرماندار سرایـان و بخشداران نیز درون مـیان استقبال گسترده مردم بـه چشم مـی‌خورد.

شور و شوق شرکت‌کنندگان همراه با نوای موسیقی و محلی شور و حال خاصی را درون رصدگاه سه قلعه ایجاد کرده بود، موسیقی مقامـی، اجرای دف و نی و موسیقی‌های کلاسیک از دیگر برنامـه‌های مفرح و شاد درون این جشن بزرگ بود.

اما آنسوی محوطه تلسکوپ‌هایی ستارگان را نشانـه رفته بودند و بازار رصد ستارگان از بازار جشن ستارگان داغتر بود، یکی از اعضای انجمن نجوم نیز به منظور حضار کارگاه آموزش ستاره‌شناسی و جهت‌یـابی برگزار کرد.

اگر چه شرایط بد جوی سر ناسازگاری با این جشن بزرگ داشت اما طوفان هم مانع از اجرای این برنامـه زیبا و به یـادماندنی نشد بـه طوری کـه جشن  و رصد ستارگان که تا نیمـه‌های شب بـه طول انجامـید.

و سرانجام آنچه ماندگار بود خاطره حضور بیش از 4 هزار نفر آن هم 34 کیلومتر دورتر از شـهر سه قلعه و در دل کویر و آسمان زیبا و پرستاره این شـهر بود.

انتهای پیـام/69031/و40/ض1002

∎​. سرایان بهشت منجمان ایران . سرایان بهشت منجمان ایران : سرایان بهشت منجمان ایران




[فارس - رصد 4 هزار نفری ستارگان درون بهشت منجمان ایران - صاحب‌خبر سرایان بهشت منجمان ایران]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 19 Jul 2018 00:25:00 +0000